Régebbi Cockta logó |
Az ital eredete
1952-ben Ivan Deu, az állami tulajdonú Slovenijavino társaság igazgatója egy saját gyártású üdítőitalt akart létrehozni, ami versenyre tudott kelni más külföldről származó alkoholmentes üdítőitalokkal (egészen pontosan az USA-ból származó Coca-Cola cég termékeivel, amiket akkor még nem forgalmaztak Jugoszláviában).
A Cockta jellegzetességei
Régebbi Cockta csomagolás |
Az ital marketingje
Ezen a videón látható pár az évek során forgalmazott változata:A Cockta piacradobását és marketingkampányát részletesen megtervezték. Az első üveget és címkét a Yugo Cockta-hoz Sergej Pavlin, egy fiatal építészmérnök hallgató rajzolta meg. Pavlin emellett a márka más vizuális aspektusait is megtervezte, mint például a Cockta szállító teherautók megjelenését és az üvegeket tároló csomagolások kinézetét is.
A Cockta sikere
A termelés első évében, négy millió üveg Cocktát adtak el csak Szlovéniában, és tíz évvel később ez a szám már 71 millióra növekedett. Ezután Szlovéniából a Cockta továbbterjedt Jugoszlávia közös piacára is. Az ital túlélte Jugoszlávia felbomlását, 2000-ben pedig a Cockta brand-et felvásárolta a Kolinska élelmiszeripari cég, majd pedig horvát tulajdonba került.
A Cockta-hoz kapcsolódó élményeim
Amellett, hogy gyerekkorom egyik kedvenc itala, annak ellenére, hogy legalább olyan cukros, mint a Coca Cola, a különlegessége talán pont abban van, hogy annyira hasonlít a kólára és mégsem ugyanaz. A színe és a csomagolása is nagyon hasonló, ugyanakkor van egy sajátos íze, ami könnyen felismerhető és amiről pontosan tudja az ember mit is iszik.
Születésnapi bulikon és családi összejöveteleken gyakori üdítőital volt és még ma is szívesen iszok, ha alkalmam nyílik rá, főleg jól behűtve. Egy próbát mindenképp megér.
Ára:
- 100 RSD / 297 HUF / 1,5l
Megjegyzések
Megjegyzés küldése