Ugrás a fő tartalomra

Tito Kék vonata – Plavi Voz


A Kék vonat vagy Plavi Voz, Josip Broz Tito jugoszláv elnök luxusvonata volt. Tito előszeretettel használta mind belföldön, mind külföldön.

Miért kék a Kék vonat?

Régebben a hétköznapi jugoszláv vonatok zöldek voltak, ezért volt különleges a kék vonat színe. A vagonok nagy része Jugoszláviában készült, a mozdonyok kivételével, amiket külföldről, Nyugat-Németországból és később Írországból vásároltak.

A Kék vonat története

A Kék vonat 1959-től 1980-ig (Tito haláláig) volt Tito különvonata. A II. világháború után a viszonylagos jugoszláv jólétben szükségét látták egy elnöki vasúti közlekedési eszköznek, Tito viszonylag sokat tartózkodott a vonaton. Az országon belül is előszeretettel közlekedett vele, de nagyobb európai utakra is ezzel a vonattal ment, pl. Moszkvába Hruscsov idején, de számos külföldi diplomatát is fogadtak itt.

A Kék vonaton megforduló hírességek

A Kék vonaton olyan vendégek, politikusok és hírességek fordultak meg, mint Haile Selassie, François Mitterrand, Jasszer Arafat, Jawaharlal Nehru, Sukarno és II. Erzsébet angol királynő.

A Belgrád-Bar vasútvonal átadása

Ez a vasútvonal Tito egyik legnagyobb közműbefektetése volt, gyönyörű tájak és hegyek között halad el a vasút: a 477 km-es út a szerb főváros, Belgrád és a montegrói tengerpart között húzódik, 435 hídon, valamint 54 alagúton keresztül halad át. Egy rövid szakaszon Bosznia-Hercegovinán is áthalad a vasútvonal.

Még az 1950-es években döntöttek a vonal megépítéséről és 1976-ban adták át azt a közforgalomnak. A képen látható Tito, és felesége Jovanka a vonal átadásakor.

Jovanka és Josip Broz Tito a Belgrád-Bar vasútvonal megnyitásakor 1976-ban a Kék vonaton

Személyes élményem a Belgrád-Bar vasútvonalon

A Belgrád-Bar vasútvonalhoz kötődik személyes élményem is, 2003-ban Montenegróban nyaraltunk a családdal, akkor közlekedtünk a vonattal (habár nem pont a Kék vonattal, hanem egy hétköznapi járattal). Ha jól emlékszem kb. 7-8 óra alatt leért Szabadkáról a vonat az Adriára. Különösen érdekes volt visszafelé az éjszakai úton: akkoriban erdőtűzek voltak arrafelé és vörösen égtek alattunk a hegyekben az erdők, de szerencsére rendben visszaértünk.

A Kék vonat berendezése

A Kék vonaton található volt szalon, étterem, konyha, és egy külön dolgozószoba Tito-nak, de Tito feleségének Jovanka Broznak is volt külön lakosztálya.

A vonat modern szocialista realista stílusban készült, a belső paneleket körte és diófa berakások díszítették, ugyanakkor televizió is volt a vonaton (amire persze csak a tehetősebbeknek tellett a 60-as, 70-es években). A vonatot vezérlő személyzetnek is megvolt a külön lakrésze, ugyanakkor italbár is volt a vonaton, ahol a diplomaták társaloghattak (és ihattak) egymással.

A Kék vonat és mozdonyai

Kezdetben 3 db JŽ osztályú 11 4-8-0 mozdony hajtotta a Kék vonatot, külön érdekesség, hogy ezek a magyar MÁV-tól származtak.

MAV 11-022 mozdony

Később 4 db Krauss-Maffei ML 2200 C'C' típusú mozdonyt vettek az NSZK-ból. Ezeket II. világháborús jugoszláviai csatákról nevezték el, mint: Dinara, Kozara, Sutjeska és Neretva, és sorozatszámot is viseltek:

  • 001 - Dinara
  • 002 - Kozara
  • 003 - Sutjeska
  • 004 – Neretva

1978-ban a General Motors-tól vettek 4 db General Motors 666 típusú mozdonyt. Ezek ugyanazokat a már fentebb említett neveket és jelzéseket kapták a csatákról.

General Motors 666-001 Dinara

Az utolsó elnöki út a Kék vonaton

Tito temetésén ez a vonat szállította az elnök holttestét Ljubljanából Belgrádba, előzőleg ott kapott kórházi kezelést és ott is hunyt el 1980-ban. Miután a halálhírt bejelentették, ugyan az országon nem vitték körbe, de az akkori szlovén, horvát és szerb tagköztársaságon keresztül jutott el az elnök holtteste Belgrádba, ahol hatalmas embertömeg jelenlétében került örök nyugalomra, és az állomásokon is embertömegek várták a tovahaladó vonatot zokogva, vagy az elnők képét a kezükben tartva.

A Kék vonat roncsai

A Kék vonat régi mozdonyaiból több a Belgrád melletti Topčider városbeli vasúti lerakatba került, ahol méltatlan sorsra jutottak, ami azt jelenti, hogy némelyik a mai napig ott rozsdásodik. Az alábbi képen látható a fedőképen még csillogó mozdony a mai állapotában.

Sajnos manapság leginkább csak a rozsda és a graffiti borítja a Kék vonat egykori NSZK-s Krauss Maffei 761-es mozdonyait:

Az egyik szebb napokat látott Krauss Maffei 761-es mozdony

A Kék vonat, mint turistalátványosság

2014-től a Kék vonat alkalmi turistalátványosságként többször közlekedett a már említett Belgrád-Bar útvonalon. Szerintem mostanság egyáltalán nem közlekedik, de előzőleg akárki vehetett vonatjegyet a közlekedő vonatmúzeumra.

Lentebb látható pár kép a vonat vagonjairól:

Nappali a Kék vonaton

A régi Jugoszláv Vasutak címere

Ebédlő a Kék vonaton

Lezárásképpen

Persze értékelem a szépségét, de számomra valahogy a legjobb esetben is dekadensnek tűnik ez az egész luxusvonat. Habár azóta bizonyos részeit hasznosították és időnként forgalomba került, mint tehervonat vagy turistalátványosság, ugyanakkor kicsit pénzpazarlásnak érzem, főleg tekintve az ország későbbi eladósodottságát. Tekintve, hogy mi lett a vonat egy részének sorsa, ez csak még jobban megerősíti ezt a véleményemet.

Elnöki különhajó, elnöki különvonat, elnöki különpalota – azért lehettek volna takarékosabbak és visszafogottabbak is, tekintve, hogy épp a munkásosztályt voltak hivatottak képviselni. Habár a Kék vonat önmagában szép és igényes vonat (volt), de ebben egy kis visszásságot véltem észlelni.

Források:

  • https://en.wikipedia.org/wiki/Tito%27s_Blue_Train
  • http://www.autoslavia.com/plavi-voz/
  • https://ng.24.hu/kultura/2021/07/26/tito-legendas-kek-vonata/
  • https://24.hu/kultura/2018/07/22/joszif-broz-tito-luxusvonat-jugoszlavia-jugoszlav-diktator-kek-vonat/#
  • https://hun.newsmarttraveller.com/you-can-now-visit-titos-famous-blue-train-belgrade-625074
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Krauss-Maffei_ML_2200_C%27C%27
  • https://en.wikipedia.org/wiki/CIE_071_Class/NIR_Class_111
  • https://www.youtube.com/watch?v=b5DH2EJoQ6U
  • https://www.atlasobscura.com/places/titos-blue-train
  • https://oruzjeonline.com/2021/08/06/plavi-voz/

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Ratluk

Rózsás ratluk A ratluk vagy lokum egy keményítőből és cukorból készült édesség.

Walter Szarajevót védi

A "Walter Szarajevót védi", azaz "Valter brani Sarajevo" című film egy 1972-ben készült, Hajrudin Krvavac által rendezett jugoszláv háborús alkotás.

Surda - Forró szél - tévéfilmsorozat

Borivoje "Surda" Surdilovity A Ljubiša Samardžić (ejtsd: Ljubisa Számárdzsity) által megformált Borivoje "Šurda" Šurdilović (ejtsd:  Borivoje "Surda" Surdilovity, továbbiakban így írom)  egy igazi legenda. Legalábbis számomra biztosan.