A Kék vonat vagy Plavi Voz, Josip Broz Tito jugoszláv elnök luxusvonata volt. Tito előszeretettel használta mind belföldön, mind külföldön.
Miért kék a Kék vonat?
Régebben a
hétköznapi jugoszláv vonatok zöldek voltak, ezért volt különleges a kék vonat
színe. A vagonok nagy része Jugoszláviában készült, a mozdonyok kivételével,
amiket külföldről, Nyugat-Németországból és később Írországból vásároltak.
A Kék vonat története
A Kék vonat 1959-től
1980-ig (Tito haláláig) volt Tito különvonata. A II. világháború után a
viszonylagos jugoszláv jólétben szükségét látták egy elnöki vasúti közlekedési
eszköznek, Tito viszonylag sokat tartózkodott a vonaton. Az országon belül is
előszeretettel közlekedett vele, de nagyobb európai utakra is ezzel a vonattal ment,
pl. Moszkvába Hruscsov idején, de számos külföldi diplomatát is fogadtak itt.
A Kék vonaton megforduló hírességek
A Kék vonaton
olyan vendégek, politikusok és hírességek fordultak meg, mint Haile Selassie,
François Mitterrand, Jasszer Arafat, Jawaharlal Nehru, Sukarno és II. Erzsébet
angol királynő.
A Belgrád-Bar vasútvonal átadása
Ez a vasútvonal Tito egyik
legnagyobb közműbefektetése volt, gyönyörű tájak és hegyek között halad el a
vasút: a 477 km-es út a szerb főváros, Belgrád és a montegrói tengerpart között
húzódik, 435 hídon, valamint 54 alagúton keresztül halad át. Egy rövid
szakaszon Bosznia-Hercegovinán is áthalad a vasútvonal.
Még az 1950-es években döntöttek a vonal megépítéséről és 1976-ban adták át azt a közforgalomnak. A képen látható Tito, és felesége Jovanka a vonal átadásakor.
Jovanka és Josip
Broz Tito a Belgrád-Bar vasútvonal megnyitásakor 1976-ban a Kék vonaton |
Személyes élményem a Belgrád-Bar vasútvonalon
A Belgrád-Bar vasútvonalhoz
kötődik személyes élményem is, 2003-ban Montenegróban nyaraltunk a családdal,
akkor közlekedtünk a vonattal (habár nem pont a Kék vonattal, hanem egy
hétköznapi járattal). Ha jól emlékszem kb. 7-8 óra alatt leért Szabadkáról a
vonat az Adriára. Különösen érdekes volt visszafelé az éjszakai úton: akkoriban
erdőtűzek voltak arrafelé és vörösen égtek alattunk a hegyekben az erdők, de
szerencsére rendben visszaértünk.
A Kék vonat berendezése
A Kék vonaton
található volt szalon, étterem, konyha, és egy külön dolgozószoba Tito-nak, de Tito
feleségének Jovanka Broznak is volt külön lakosztálya.
A vonat modern
szocialista realista stílusban készült, a belső paneleket körte és diófa
berakások díszítették, ugyanakkor televizió is volt a vonaton (amire persze csak
a tehetősebbeknek tellett a 60-as, 70-es években). A vonatot vezérlő személyzetnek
is megvolt a külön lakrésze, ugyanakkor italbár is volt a vonaton, ahol a
diplomaták társaloghattak (és ihattak) egymással.
A Kék vonat és mozdonyai
Kezdetben 3 db JŽ
osztályú 11 4-8-0 mozdony hajtotta a Kék vonatot, külön érdekesség, hogy ezek a
magyar MÁV-tól származtak.
MAV 11-022 mozdony |
Később 4 db Krauss-Maffei ML 2200 C'C' típusú mozdonyt vettek az NSZK-ból. Ezeket II. világháborús jugoszláviai csatákról nevezték el, mint: Dinara, Kozara, Sutjeska és Neretva, és sorozatszámot is viseltek:
- 001 - Dinara
- 002 - Kozara
- 003 - Sutjeska
- 004 – Neretva
1978-ban a General Motors-tól
vettek 4 db General Motors 666 típusú mozdonyt. Ezek ugyanazokat a már fentebb
említett neveket és jelzéseket kapták a csatákról.
General Motors
666-001 Dinara |
Az utolsó elnöki út a Kék vonaton
Tito temetésén
ez a vonat szállította az elnök holttestét Ljubljanából Belgrádba, előzőleg ott
kapott kórházi kezelést és ott is hunyt el 1980-ban. Miután a halálhírt
bejelentették, ugyan az országon nem vitték körbe, de az akkori szlovén, horvát
és szerb tagköztársaságon keresztül jutott el az elnök holtteste Belgrádba,
ahol hatalmas embertömeg jelenlétében került örök nyugalomra, és az állomásokon
is embertömegek várták a tovahaladó vonatot zokogva, vagy az elnők képét a kezükben tartva.
A Kék vonat roncsai
A Kék vonat régi mozdonyaiból
több a Belgrád melletti Topčider városbeli vasúti lerakatba került, ahol méltatlan sorsra jutottak, ami
azt jelenti, hogy némelyik a mai napig ott rozsdásodik. Az alábbi képen látható
a fedőképen még csillogó mozdony a mai állapotában.
Sajnos manapság leginkább csak a
rozsda és a graffiti borítja a Kék vonat egykori NSZK-s Krauss Maffei 761-es mozdonyait:
Az egyik szebb napokat látott Krauss Maffei 761-es
mozdony |
A Kék vonat, mint turistalátványosság
2014-től a Kék
vonat alkalmi turistalátványosságként többször közlekedett a már említett Belgrád-Bar
útvonalon. Szerintem mostanság egyáltalán nem közlekedik, de előzőleg akárki
vehetett vonatjegyet a közlekedő vonatmúzeumra.
Lentebb látható
pár kép a vonat vagonjairól:
Nappali a Kék
vonaton
|
Lezárásképpen
Persze értékelem
a szépségét, de számomra valahogy a legjobb esetben is dekadensnek tűnik ez az
egész luxusvonat. Habár azóta bizonyos részeit hasznosították és időnként forgalomba
került, mint tehervonat vagy turistalátványosság, ugyanakkor kicsit
pénzpazarlásnak érzem, főleg tekintve az ország későbbi eladósodottságát. Tekintve,
hogy mi lett a vonat egy részének sorsa, ez csak még jobban megerősíti ezt a
véleményemet.
Elnöki
különhajó, elnöki különvonat, elnöki különpalota – azért lehettek volna
takarékosabbak és visszafogottabbak is, tekintve, hogy épp a munkásosztályt
voltak hivatottak képviselni. Habár a Kék vonat önmagában szép és igényes vonat
(volt), de ebben egy kis visszásságot véltem észlelni.
Források:
- https://en.wikipedia.org/wiki/Tito%27s_Blue_Train
- http://www.autoslavia.com/plavi-voz/
- https://ng.24.hu/kultura/2021/07/26/tito-legendas-kek-vonata/
- https://24.hu/kultura/2018/07/22/joszif-broz-tito-luxusvonat-jugoszlavia-jugoszlav-diktator-kek-vonat/#
- https://hun.newsmarttraveller.com/you-can-now-visit-titos-famous-blue-train-belgrade-625074
- https://en.wikipedia.org/wiki/Krauss-Maffei_ML_2200_C%27C%27
- https://en.wikipedia.org/wiki/CIE_071_Class/NIR_Class_111
- https://www.youtube.com/watch?v=b5DH2EJoQ6U
- https://www.atlasobscura.com/places/titos-blue-train
- https://oruzjeonline.com/2021/08/06/plavi-voz/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése