Személyes élményeim a Peglicával kapcsolatban
A Fiat 126-os rendkívül elterjedt
jármű volt Szerbiában, Szabadkán, ahol felnőttem. Közismert nevén peglicá-nak,
azaz vasalócskának nevezték leginkább. Mindennapi látvány volt a kocsi az
utcákon, manapság azért, már nincs belőle olyan sok, mint régen.
Ez volt az első autótípus, amit valaha
vezettem, kb. 10 évesen. Nevelőapámmal közlekedtünk és hazafelé a kihalt földutakon
én is kipróbálhattam egy ilyen csodát. Napi szinten ilyennel közlekedtünk az
iskolába.
Az első általam vezetett autó nagyjából ilyen volt |
Az autó elnevezései
Az autó népszerű becenevei a bolha, peglica, peglezen, pejček, pejek, kalimero, piči poki és Poljski Fiat. Magyar nyelvterületen általában kispolszki-nak
hívják.
Műszaki adatai
- Hosszúsága: 3054 mm
- Szélessége: 1374 mm
- Magassága: 1335 mm
- Súlya: 600 kg
- Legmagasabb sebessége: 105 km/h
- Átlagos üzemanyag-fogyasztása: 5,4 l/100 km
- Teljesítménye: kb. 24 lóerős
Az autó jellemzői
A Peglica kétajtós, négyszemélyes,
előrehajtható ülésekkel rendelkező autó. A Fiat-licensz alapján 1973 és 1992
között állították össze a kragujevaci Zastava gyárban. A népszerűssége a Fityóéval
vetekedett, igen hasonló kisautók voltak. A motor hengerűrtérfogata 594 és 652
cm³ között mozgott. Mindent összevetve egy kisigényű, pénztárcát kímélő autó
volt. A motor hátul helyezkedett el, elől pedig a pótkerék és csomagtartó voltak
találhatóak. A maiakhoz képest kicsit hangos autó. Habár limitált mennyiségben, de létezett belőle kabrió-változat is.
Egy 1989-es Peglica Skip (kabrió) |
Peglica vagy Fityó?
Mind a Peglica, mind a Fityó Fiat-licensz
alapján készültek, annyi a különbség, hogy a Fityó jugoszláv változat volt, és
valamelyest nagyobb motorral rendelkezett, míg a Peglica lengyel. Az alábbi videóban
horvát úriemberek hasonlítják össze ezt a két autólegendát:
Források:
- https://hu.wikipedia.org/wiki/Fiat_126
- https://sl.wikipedia.org/wiki/Zastava_126_PGL
- https://hetnap.rs/cikk/Fiat-126p-az-orok-szerelem-24675.html
Megjegyzések
Megjegyzés küldése