Ugrás a fő tartalomra

Zastava 101

A Zastava 101-es a kragujevaci Zastava gyár egyik legnépszerűbb autómodellje volt.

Elnevezései

Népszerű szerb nevén "Stojadin"-nak (ez különben egy szerb férfinév), horvát nevén "sto jedan"-nak (százegy), szlovén nevén "Stoenka"-nak (101-eske), magyar nevén "Százegyes"-nek nevezték.

Gyártása

A 101-es őse - a Fiat 128-as (1972-es ralliváltozat) 
A Zastava 101-est és társait a híres és közkedvelt Fiat 128 szedán mintájára gyártották. Kragujevac városában, Szerbiában a Zastava gyárban készítették őket, ahol a blogon már említett Yugo-kat is. Az egyik leggyakrabban előforduló jugoszláv autómárka volt.


Makett-változata
A típust 1971. október 15-e és 2008. november 21-e között gyártották. Mindösszesen 1.045.258 darab Zastava 101-est gyártottak 2008. november 20-ával bezárólag (további előbb említett testvértípusaival együtt 1.273.532-at). A 70-es években Jugoszláviában az Évtized autójának választották. Rendőrautóként is használták.

Altípusai, jellegzetességei

A Zastava/Yugo Skala eltérő altípusai közé tartoztak a Zastava 128, Zastava 101, Zastava 1100, Zastava 1300 és Zastava GTL változatok is. Ezekben közös volt a ferdehátú végződés, felfelé nyíló csomagtartó, az elsőkerék-meghajtás, az elülső motorháztetős kialakítás, és a 3 vagy 5 ajtós kivitel, viszont más elemek különböztek rajtuk.

Gyakorta előforduló előrehajtható ülései, nagy csomagtere, és praktikus jellege miatt sűrűn használt családi autó volt. Benzinmotoros és gázüzemű változatai is léteztek. A benzines változatai 1,1 vagy 1,3 literes variációkban voltak kaphatóak, nagyjából 55 lóerővel.

Az 1980-as években nagy népszerűségnek örvendett Nagy-Britanniában. Előnyös ár-érték aránya miatt a brit vásárlók számára az egyik legolcsóbban elérhető személygépkocsi volt.



A Kragujevac-Kilimandzsáró expedíció 101-essel

Az expedíció útvonala
Érdekesség a Zastava 101-esel kapcsolatban az 1975-ben lezajlott Kragujevac-Kilimandzsáró expedíció. Egy 11 fős csapat részvételével, 5 autó tette meg az 45 napos utat a jugoszláviai Kragujevac városa és a tanzániai Kilimandzsáró-hegy között, a vízes útszakaszokat komppal lebonyolítva. Ez 11.000 km-es távolságot ölelt fel. Az alábbi képen látható az útvonal.

A környezetemben sokaknak volt ilyen autója és alkalmanként utaztam is 101-essel. Egy megbízható, sokoldalú jármű volt.

Az alábbi részletes 101-es bemutató és próbakör videóval búcsúznék:


Források:

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Ratluk

Rózsás ratluk A ratluk vagy lokum egy keményítőből és cukorból készült édesség.

Surda - Forró szél - tévéfilmsorozat

Borivoje "Surda" Surdilovity A Ljubiša Samardžić (ejtsd: Ljubisa Számárdzsity) által megformált Borivoje "Šurda" Šurdilović (ejtsd:  Borivoje "Surda" Surdilovity, továbbiakban így írom)  egy igazi legenda. Legalábbis számomra biztosan.

A Jelen Pivo sör

A Jelen Pivo vagy Szarvas sör, az Apatinska Pivara, azaz az Apatini sörgyár egyik kedvenc terméke, a Balkán és Szerbia egyik legkedveltebb sörmárkája.