A Zastava 101-es a kragujevaci Zastava gyár egyik legnépszerűbb autómodellje volt.
Elnevezései
Népszerű szerb nevén "Stojadin"-nak (ez különben egy szerb férfinév), horvát nevén "sto jedan"-nak (százegy), szlovén nevén "Stoenka"-nak (101-eske), magyar nevén "Százegyes"-nek nevezték.
Gyártása
A 101-es őse - a Fiat 128-as (1972-es ralliváltozat) |
Makett-változata |
Altípusai, jellegzetességei
A Zastava/Yugo Skala eltérő altípusai közé tartoztak a Zastava 128, Zastava 101, Zastava 1100, Zastava 1300 és Zastava GTL változatok is. Ezekben közös volt a ferdehátú végződés, felfelé nyíló csomagtartó, az elsőkerék-meghajtás, az elülső motorháztetős kialakítás, és a 3 vagy 5 ajtós kivitel, viszont más elemek különböztek rajtuk.
Gyakorta előforduló előrehajtható ülései, nagy csomagtere, és praktikus jellege miatt sűrűn használt családi autó volt. Benzinmotoros és gázüzemű változatai is léteztek. A benzines változatai 1,1 vagy 1,3 literes variációkban voltak kaphatóak, nagyjából 55 lóerővel.
Az 1980-as években nagy népszerűségnek örvendett Nagy-Britanniában. Előnyös ár-érték aránya miatt a brit vásárlók számára az egyik legolcsóbban elérhető személygépkocsi volt.
A Kragujevac-Kilimandzsáró expedíció 101-essel
Az expedíció útvonala |
Érdekesség a Zastava 101-esel kapcsolatban az 1975-ben lezajlott Kragujevac-Kilimandzsáró expedíció. Egy 11 fős csapat részvételével, 5 autó tette meg az 45 napos utat a jugoszláviai Kragujevac városa és a tanzániai Kilimandzsáró-hegy között, a vízes útszakaszokat komppal lebonyolítva. Ez 11.000 km-es távolságot ölelt fel. Az alábbi képen látható az útvonal.
A környezetemben sokaknak volt ilyen autója és alkalmanként utaztam is 101-essel. Egy megbízható, sokoldalú jármű volt.
Az alábbi részletes 101-es bemutató és próbakör videóval búcsúznék:
Források:
Megjegyzések
Megjegyzés küldése